Zandras onsdag - DIY stjärna


DIY stjärna av ståltråd och hönsnät, dekorerat med granris.


Du behöver följande: 
grov ståltråd
hönsnät 
avbitartång 
näbbtång
granris
 och något att mätta med.


Jag gjorde varje längd 14,5cm och böjde med hjälp av en näbbtång.
                            
 
Jag gjorde fem spetsar och de yttersta längderna gjorde jag något längre för att kunna fästa ihop ändarna till en stjärna.


Med hjälp av en näbbtången böjde jag ihop båda ändarna såhär, för att sätta ihop stjärnan.


När ändarna är fästa får du forma din stjärna.


Mellan varje spets nere till mätte jag så där var 9cm mellan varje för att stjärnan skulle bli så jämn och fin som möjligt.


 Därefter tog jag hönsnätet och lade uppe på stjärnan och började klippa med hjälp av avbitartången. Du kan med fördel börja klippa och fästa hönsnätet nertill av spetsarna så att det blir 9cm.


Såhär surrade jag hönsnätet runt ståltrådsstjärnan. 


Du kan med fördel klippa hönsnätet en bit utanför som på bilden ca 1cm eller mer, då har du de måttet att surra runt och fästa hönsnätet på ståltrådsstjärnan. Klipper man för kort drar man ihop stjärnan och den kan få en konstig form.


När jag ändå var i farten gjorde ja 2 stycken. 


Och såhär fint blev det när jag klädde stjärnan i granris. 
När du klär in din stjärna i granris, tänk på att ha ändarna av granriset ute i spetsarna på stjärnan och du kan med fördel lägga en längre granris kvist underst, en lite kortare i mitten och ytterligare en kortare överst. 


Lycka till!

Nu ska jag gå och göra fler

Kram Zandra